Et nyt fællesskab

I forhold til at alder ingenting betyder, når ordet gaming, er på bordet, er der stadig en markant større procentdel af unge mennesker, som spiller computer.

Helt op til 96% af drenge i alderen 13-19 år, og 70% af piger, spiller computer i deres fritid, det er en helt anderledes form for afslapning man oplever når man sætter sig foran computeren og stresser af fra en eventuel arbejdsdag, eller dag i skolen.

Selvom ens hjerne kører på højtryk for at bearbejde de mange informationer som bliver sendt fra computerskærmen, og som skal analyseres, er det stadig en befriende følelse når man sætter sig foran computeren, og engagere sig i et spil med venner eller veninder.

Man behøves ikke længere hjem og i bad, skifte tøj og ud på en ny rejse, fra hus til hus, for at besøge veninder eller venner.

Nu er det nok at logge på computeren, og mødes i et spil, og det er sundt for sjæl og velvære. Man stresser mindre, og opnår måske en længere samtale med hinanden end man ellers ville have haft tid til, ved at skulle fra A til B, for at besøge hinanden eller bare mødes.

Samtidig kan man hoppe ind i en verden, hvor man kan slippe virkelighedens problemer et par timer

Erstatning for tv’et

Man så før i tiden at flere unge brugte deres afslapnings tid foran “flimmeren”, hvor de nu er gået over til at sidde foran computeren. Det giver et meget stærkere socialt bånd, til de drenge og/eller piger, man i forvejen snakker godt sammen med i skolen eller på arbejdspladsen, når man pludselig kan agere både taktisk, og struktureret sammen, når et samarbejde opstår i et computerspil.

Når man sidder og “gamer”, sammen er det også irrelevant om du er 14 eller 18 år gammel. Hvis du er god til spillet, får man de andre personers accept.

Det er en helt ny verden til forskel fra at blive holdt uden for fællesskabet, baseret på eksempelvis ens udseende eller lugt.

Virkelighed og fantasi

Selvfølgelig skelner man mellem hvad der er virkelighed og hvad der er fantasi, når man formår at opbygge en ny karakter i et computerspil.

Men det er alligevel altid en god booster til ens selvværd når man får af vide. man har gjort et godt stykke arbejde, hvad enten det er virtuelt, eller foregår i den virkelige verden. Man bliver mere selvsikker, og stoler mere på sine egne evner.

Uanset om man er 17 år eller 14, kan man altid bruge noget mere selvsikkerhed. Det er en livskvalitet man aldrig går galt i byen med, og noget andre mennesker ofte ser op til.

Samtidig med at ens evner til at samarbejde bliver styrket, får man også udviklet forskellige leder-rolle kvaliteter.