Selvom man ofte kan forbinde computerspillere og gamere, med teenage- drengen der sidder på værelset og spiller i sin fritid, er realiteten faktisk en helt anden.
Største delen af det man sætter i forbindelse med en regelmæssig gamer, er mere end 30 år gammel. Og det giver næsten sig selv, at dem der er vokset op med computerspil fra de var helt små, typisk aldrig giver slip på glæden ved at spille computer, de fortsætter.
At man kan blive „for gammel“, er ikke på tale, da der findes flere eksempler på pensionister som også spiller. Spillene følger menneskerne.
Alder betyder intet
Ganske vist rammer man et punkt, hvor reflekser og hurtighed, går ned af bakken. Her supplerer man så i stedet, med game-knowledge, eller erfaring, og gør op for det de „unge“ har.
Den ældre aldersgruppe, er også en meget attraktiv gruppe for videospil producenterne, da det oftest er dem som har penge de kan bruge på spillene, eller til at tilkøbe sig fordele i de forskellige spil.
Det er ikke altid man kan tilegne sig ekstra muligheder inden for spillet, ved at bruge penge. Oftest set er det små „gimmicks“, til spillet man får. som skins, eller lignende. Altså ikke ting der har indflydelse på spillet som sådan, men man får lov at vise man promoverer spillet, og dens udviklere, og støtter dem.
Der kan også sagtens ses en sammenhæng i spil‐forbruget, forbundet med fritiden. Har man et fuldtidsarbejde, som man går meget op i, er det oftest svære for vedkommende at dedikere mere tid på computeren. Folk med deltids, eller ikke alt for krævende jobs, kan bruge/fokusere mere på computer spillende, og investere derfor mere tid.
Forskellige platforme
Det er forskelligt hvad man spiller på, men formålet er det samme.
At have det sjovt.
Har man oftest haft det sjovest med at spille på sin telefon, ser man også at disse personer, forholder sig til de allerede kendte spil.
Derfor er det også det kæmpe marked for spilindustrierne, og hvorvidt de producere nye spil til konsol, pc, eller smart phone, vil der altid være et meget udbredt marked.
Når disse personer bliver fanget af et spil, er det også mere naturligt at de „Hiver“ andre ind i spillet, venner eller familie, for at have nogle bekendte at hyggesnakke med.